Leon Adriaans
Duivenkleed 1979 verso 280 x 146 cm
Pigment en binder op papier Onder deze titel opent Slot Zeist van 6 februari t/m 21 april 2024 de deuren voor een bijzondere tentoonstelling, met werken van beeldhouwster Eja Siepman van den Berg en kunstschilder Leon Adriaans. Twee vooraanstaande kunstenaars wier werk de afgelopen decennia museaal verzameld en getoond is. Beide zijn Brabanders, de één geboren in Eindhoven (1943), de ander in Helmond (1944). Tijdgenoten dus, maar ook tegenpolen, waar het gaat om hun werk. Overdachte, verstilde perfectie tegenover intuïtieve, rauwe emotie. Tijdloos brons en marmer tegenover hergebruikte alledaagse materialen. De tentoonstelling in Slot Zeist wil van deze kunstenaars de tachtigste verjaardag vieren: Siepman van den Berg heeft die mijlpaal in gezondheid bereikt; Adriaans zou op 18 januari jl. tachtig zijn geworden.
De torso’s van Eja Siepman van den Berg- winnares van de prestigieuze Prix de Rome (1967) en de Wilhelminaring (2017)- zijn zowel figuratief als sensitief. Ze verleiden de toeschouwer met een symmetrische perfectie en een klassieke, schijnbaar onbenaderbare weergave van het menselijk lichaam. In haar tijdloze beelden vangt ze het vlietende moment tussen kindertijd en volwassenheid. De ‘koele’ verbeelding in marmer of donker gepatineerd brons noodt tot aanraken, terwijl afstand wordt gecreëerd door de vervreemding die het ontbreken van hoofd, armen en benen veroorzaakt. De schoonheid vraagt om bewondering, de perfectie om terughoudendheid.
Eja Siepman van den Berg
Torsje 2020 statuario marmer 34 x 17 x 10cm De totale beheersing in de beelden van Eja Siepman van den Berg staat in schril contrast tot de intuïtieve oerkracht in de schilderwerken van Leon Adriaans, die zich in zijn te korte leven - hij overleed in 2004 - tegen de verdrukking in ontwikkelde van tekenaar/beeldhouwer tot dichter/kunstschilder. Het boeren bestaan dat hem vanaf zijn jeugd fascineerde vond weerklank op elk materiaal dat hem voorhanden kwam: voederzakken, oud hout, karton, een losse plank, houtskool, duivenkottenkalk, aarde. Later ook canvas, maar de ‘Peelse Arte Povera’ bleef en paste bij zijn karakter: van basaal tot enorm, van weemoed tot bijna explosieve kracht.
Beide kunstenaars raakten in hun opleidingstijd geïnspireerd door het leven en werk van de beroemde Roemeense beeldhouwer Brancusi. Diens zoektocht naar de essentie van alle vormen, naar het weglaten van alles wat niet functioneel is, stimuleerde Eja Siepman van den Berg in haar zoektocht naar de grens tussen figuratie en abstractie. Ook Leon Adriaans herkende zich in de weg die Brancusi zelf had afgelegd op zoek naar de ultieme eenvoud van vorm. In de inspiratie die ‘de meester’ uit de Roemeense volkskunst en landelijke cultuur haalde zag Adriaans de bevestiging van zijn eigen liefde voor het verloren gaande Brabantse landleven.
Eja Siepman van den Berg en Leon Adriaans: beiden ‘tachtigers’, maar hoogst actueel in hun werk. Tegenpolen die elkaar versterken. Contrasten in vorm en materiaalgebruik. Ervaar zelf de verwantschappen en verbindingen in hun streven naar de essentie van vormgeving. Herken Brancusi als gemeenschappelijk inspirator voor hun zoektocht naar eigenheid. Het mensbeeld is leidend: voor Eja Siepman van den Berg in de pure tijdloze weergave ervan, voor Leon Adriaans in het leven van het moment en in de interactie met de natuur.
De illustere vertrekken van Slot Zeist bieden de komende maanden een historische plek aan tijdloze, maar tegelijkertijd volledig eigentijdse kunst. Er worden van beide kunstenaars ook films vertoond en op inschrijving worden rondleidingen gegeven. Klik hier voor meer informatie.
Voor meer informatie over openingstijden en tarieven klik hier.
Rondleidingen op maat: voor groepen vanaf 10 personen kunnen wij een speciale rondleiding geven. Informatie via cultuur@slotzeist.nl
De Orangerie is geopend voor een drankje of een lekkere lunch.